21 July 2018
RSS Facebook Twitter   

ටෝනි

tony-Ranasinghe

ටෝනි රණසිංහගේ නික්මයාම ටිකක් බරට මගේ හිතට දැනුනේය. එය බරපතළ අහිමිවීමක් ලෙස මගේ හදවත කියයි. ටෝනි යනු රංගන ශිල්පීන් ගුරුකොට ගත යුතු චරිතයකැයි හඟිමි. ඔහු රංගනය ඇෙඟ් වැඩක් විතරක් නොව දැනුමේද බුද්ධියේ ද මනා සංකලනයක් බව සිය ජීවිතයෙන්ම ඔප්පුකොට පෙන්වීය. ටෝනි කලාකරුවෙකු ලෙස කි‍්‍රයාකාරීව සිටි අවධිය ශිල්පයක් වටා දැනුම එ්ක රාශි වූ යුගයකි. ටෝනි, ගාමිණී, ජෝ, විජය ඔය කවුරුත් පාහේ අවශේෂ කලාවන් ඇසුරු කරමින් තමාගේ ශිල්පයන් පොහොසත් කිරීමට වැර වෑයම් කළෝ වෙති. ටෝනි හා ගාමිණී ද්විභාෂික උගතුන්ද වූහ. ජෝ ගැමි සංස්කෘතිය ගැන අපූරු සංවේදිතාවයන් තිබූ නළුවෙකි. විජේ බුද්ධිමතුන් ඇසුරට පි‍්‍රය කළ ඔවුන්ට ගෞරවය දෙමින් නිහතමානීව යමක් ඉගෙන ගැනීමට පි‍්‍රය කළ නළුවෙකි.
රංගනය පිළිබඳව ඉගෙනීමට ආයතනයක් නොමැති ලංකාවේ දී ටෝනි එය පොත පතින් හැදෑරූ අයුරු එක් රූපවාහිනී වැඩ සටහනකදී හෙළි දරව් කළේ ය. මහාචාර්ය තිස්ස කාරියවසම් මහතා මුල් අවධියේ ටෝනිට ලබා දුන් පොත පත පේලියෙන් පේලිය දෙතුන් වර කියවමින් අවබෝධකරගත් අයුරුත් ඒවා රංගනයේදී උපයෝගී කරගත් ආකාරයත් හෙළි කළේ ය.
2002 වසරේ දී එක්තරා දිනයක මා සේවය කළ ආයතනයේ ප‍්‍රචාරක කටයුත්තකට සහාය ලබා ගැනීම ගැන සාකච්චා කිරීමට ගාමිණී ෆොන්සේකා හමුවූයේ අද රටේ සිටින ප‍්‍රබල චරිත තුනක් ද කැටිවය. ලෙඩ ඇඳේ සිටි ගාමිණී සමග සතුටු සාමිච්චියේ දී අප සමග ගිය එකී මහතෙකු පහත ප‍්‍රශ්නය ඔහු වෙත යොමු කළේ ය. එ් මෙසේ ය. ‘අපි දන්නවා සිංහල සිනමාවේ මහ නළුවා ඔබයි. එහෙත් ඔබට කිව්වොත් දෙවැන්නා නම් කරන්ට කියලා ඔබ නම් කරන නළුවා කවුද?’
ගාමිණී මදක් සිනාසී ඔහුගේ සුපුරුදු බැ?රුම් මුහුණින් මෙසේ පැවසීය. ‘ඔයාලා හිතන්නේ ජෝ අබේවික‍්‍රම කියලා වෙන්න ඇති... ජෝත් දක්ෂ නළුවෙක්. ඒත් මගේ තේරීම නම් රෝනි රණසිංහ කියලා...’
ඔහු ඒ සඳහා පාදක වූ කරුණු ගණනාවක් අපට පෙන්වා දුන්නේය... ගාමිණී කී දේවල් ඇත්ත යයි මටද සිතුණි. එහෙත් මට නම් ජෝ හා ටෝනිගේ දක්ෂතා ගැන ඇත්තේ සමාන හැඟීමකි.
අපේ සිතේ නැගෙන ප‍්‍රහර්ශය රූපමය භාෂාවකට නැඟීමට ඕනෑ තරම් නළුවෝ සිටිති. එහෙත් අපේ පශ්චාත්තාපයත්, සාංකාවත්, පපු තුල දැල්වෙන ගින්දර, ඊර්ෂ්‍යාව මේ සියල්ලේ අනේක විධ ප‍්‍රබේදයන් රූපමය භාෂාවකට නැඟීමට හැම නලූවාටම නොහැකිය. එ් දුෂ්කර හැඟීම් රූපමය භාෂාවකට නැගීමට සමත් වූ ඉහළම නළුවා ටෝනි රණසිංහ යයි මට සිතේ. එ් කරුණේ දී ගාමිණී ෆොන්සේකාද සිටින්නේ ඊට පසුව යයි මට සිතේ. එකී භාව විෂයයන් නිරූපණය උදෙසා ටෝනි විශේෂ කැමැත්තක් දැක්වූවා යයි සිතෙන්නේ නාට්‍ය නිෂ්පාදනයේදී ඔහු තෝරා ගන්නා ලද පරාසය ගැන සිතෙන විටය. ශේක්ෂ්පියර් නාට්‍ය ඔහුගේ නාට්‍ය පරාසය විය. ශේක්ස්පියර් නාට්‍ය භාවමය රූපනයට විශේෂ තැනක් දුන් නාට්‍ය ලෙස සැලකිය හැකිය.
මධ්‍යම පාන්තික මැදි වයස් මිනිසාගේ පේ‍්‍රමය සිංහල සංස්කෘතිය තුළ ගර්හිත එළඹුමකි. එහෙත් එයට කාව්‍යාත්මක චමත්කාරයක් දනවන ලෙස රූපනය කිරීමට ටෝනි සමත් වූ ආකාරය පවුරු වළලූ චිත‍්‍රපටයෙන් පෙනේ. එහි තරුණ කාලයේ තම පෙම්වතිය වූ තැනැත්තිය වයස්ගත අවධියේ යළි හමු වූ විට ඈ (නීටා ප‍්‍රනාන්දු) මෙසේ විමසයි.
‘මහත්තයාගේ ළමයි දැන් හුඟක් ලොකු ඇති’ එ විට පිළිතුරු දෙන ටෝනි මෙසේ පවසයි.
‘ලොකු ළමයි ඉන්න කසාද බඳින්න එපැයි’
මේ සරල වාක්‍ය ඛණ්ඩය පැවසීමට ටෝනි දක්වන රංගන හැකියාව එය නරඹා පහළොස් වසරකට පමණ පසුවත් මසිතෙහි මැවී පෙනේ.
දුහුලූ මලක් චිත‍්‍රපටයේ ලිංගික ඊර්ෂ්‍යාවන් හිතේ දරාගෙන බිඳී යාමට ආසන්න සිය කුටුම්භය රැුක ගැනීමටත්, සිය වෘත්තියේ ගෞරවය රැුක ගැනීමටත්, වෙර දරන මැදිවියේ කථිකාචාර්යවරයාගේ චරිතය දුහුලූ මලක් චිත‍්‍රපටයේ ටෝනි විසින් නිරූපණය කළ අයුරු ඔබට මතකද? එවැනි චරිතයක් ඒ තරම් උසස් ලෙස නිරූපණයට හැකි සමතෙකු ගැන ඔබට වැටහීමක් තිබේද?
ටෝනි ඇසුරු කළෝ ඔහුගේ බරසාර බව ගැන මහත්සේ කතා කරති. ඔහුගේ දැනුම හා ඇසූ පිරූ තැන් ඇති බව පසුකර යා හැකි කිසිවකු රංගන ක්ෂේත‍්‍රයේ විශේෂයෙන් සිනමා රංගන ක්ෂේත‍්‍රයේ බිහිවී ඇතැයි මම නොසිතමි.
ලංකාවට ෂේක්ෂ්පියර් නාට්‍ය හඳුන්වාදීමේ පුරෝගාමියා ටෝනි රණසිංහය. ඔහු සතු පෘථුල ඉංගී‍්‍රසි හා සිංහල දැනුමත්, පර්යේෂණ ලැදියාවත් නිසා ප‍්‍රමුඛ ෂේක්ෂ්පියර් නාටක බොහොමයක් නාට්‍ය වශයෙනුත් නිෂ්පාදනය විය. සමහරක් පෙළ වශයෙන් ප‍්‍රකාශයට පත් කෙරිණි. වැනීසියේ වෙළෙන්දා නිෂ්පාදනය ද පරිවර්තනය ද කරමින් ෂයිලොක් චරිතයට පනදුන් අයුරු අපූරුය. මා හිතන අන්දමට ඔහුගේ ෂේක්ෂ්පියරියානු නාට්‍ය පෙළකට ඔහුටත් වඩා සාධාරණය ඉෂ්ට කළේ හෙලේනා ලෙහෙත්මකී (එකල පින්ලන්ත තානාපතිවරයාගේ බිරිඳ* යයි සිතමි. ටෝනි රණසිංහ පරිවරත්නය කළ හෙලේනා නිශ්පාදනය කළ ඵසා ීමපපැර භසටයඑ ෘරු්ප නාට්‍යයේ සිංහල නම වූයේ ගිම්හානයේ දුටු සිහිනයක්’ ය. එය පරිවර්තනයයක් මෙන්ම පොහොසත් නිෂ්පාදනයක් ද විය.
ටෝනිගේ මහත්මා පෙනුමද, මහත්මා රඟපෑම්ද කලාව විෂයයේ මහත්මා දායකත්වයද අපගේ භාවමය ලෝකය පිනවූයේය. සැබැවින් ම ඔහු පරමාදර්ශී නළුවෙකි.

-http://iranamvila.blogspot.ca/2015/06/blog-post.html

 

 

සිව් මංසල